Line 6 M13 Stompbox Modeler

Line 6 kennen we ondertussen al jaren als een bedrijf dat steeds kwaliteit levert, en om de zoveel tijd een nieuw product lanceert dat de rest van de digitale wereld weer op achtervolgen zet. De nieuwe M13 Stompbox Modeler is niet echt een nieuw product, maar eerder een samenvatting van hun gekende prestaties. De immens populaire stompbox- reeks, bestaande uit de DM4, DL4, MM4 en FM4 (drive-, delay, modulation- en filtermodeling), wordt namelijk in deze enkele multi-fx gepropt. Benieuwd of men de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van deze gekende units heeft kunnen behouden!

ALGEMEEN
Concept
Het concept achter de meeste Line 6-producten is ondertussen wel gekend: je neemt een aantal klassieke effecten of versterkers, en gaat deze zo dicht mogelijk benaderen via digitale technologie. Deze aanpak is ondertussen zo wijd verspreid, dat het bijna makkelijk wordt om te vergeten dat Line 6 een ware pionier is als het aankomt op deze digitale technologie. Voor de M13 biedt men dus een multi-fx pedaal die volledig werkt als een pedalboard met losse effecten. Je kan dus de effecten apart instellen en onafhankelijk van elkaar in- en uitschakelen. Daarnaast zijn er ook nog enkele extra functies, zoals de looper.

Vormgeving
Op dit vlak laat Line 6 zelden of nooit steken vallen, en ook ditmaal is de styling een schot in de roos. De combinatie van de zwarte behuizing en de gechromeerde knoppen en beschermranden geeft een zeer stoer uiterlijk. De verschillende units zijn duidelijk onderverdeeld, en aan de hand van een makkelijk te volgen kleurencodering (zie verder) kan je alles uit elkaar houden.

Handleiding
Ook hier is Line 6 een voorbeeld voor zowat alle ander merken. De handleiding is, zoals steeds, overzichtelijk en zeer informatief, maar weet tegelijk toch een humoristische ondertoon te houden. Je krijgt twee verschillende handleidingen: een voor de exacte werking van het toestel, en een tweede handleiding met alle info over de verschillende gemodeleerde effecten.

BOUW
Behuizing
Hier kunnen we kort zijn: de M13 is gebouwd als een tank. Niet alleen is de pedaal gemaakt uit metaal, maar ook de voetschakelaars zijn van een uitstekende kwaliteit. De voetschakelaars zijn eveneens gemaakt uit metaal, en de draaiknoppen zijn gemaakt uit plastic. De draaiknoppen zitten zeer goed beschermd door enkele metalen bars die vallende statieven, dronken drummers en hysterische groupies moeten opvangen voor ze de draaiknoppen kunnen raken.

Afwerking
Alles aan de behuizing van de M13 is duidelijk erg goed doordacht. Gaande van de beschermende rails boven de draaiknoppen, tot de terrassenopbouw van de pedaal. We kunnen hier gerust spreken van vakmanschap, want dit zijn duidelijk geen toevalstreffers. Eender welk onderdeel we ook bekijken, we kunnen de M13 voorlopig op geen enkele fout of onzuiverheid betrappen. Elke footswitch is bovendien voorzien van een gekleurde LED, die van kleur verandert naargelang welk effect je gebruikt.

MOGELIJKHEDEN
Aansluitingen
Alle aansluitingen van de M13 komen per twee. Je krijgt midi in en out, een stereo in- en output, 2 aansluitingen voor expressiepedalen en een stereo send en return (voor extra apparatuur of versterkers). Al deze stereo-aansluitingen kan je natuurlijk ook als mono-aansluiting gebruiken. Gewoon de linkeraansluiting gebruiken en klaar is kees! Al deze aansluitingen zijn overigens jack-aansluitingen.

Bedieningspaneel
Het bedieningspaneel van de M13 is erg eenvoudig, iets wat hopelijk de gebruiksvriendelijkheid ten goede moet komen. Elke footswitch wordt gebruikt om het effect te selecteren. Bovenaan elke fx-unit vind je dan een reeks van zes knoppen die van functie veranderen naargelang het gekozen effect. Je krijgt per fx-unit dus een totaal van drie voetschakelaars en 6 draaiknoppen. Zo zitten er 4 units op het toestel, die volledig onafhankelijk van elkaar opereren.

Effecten
Heb je even tijd? De M13 Stompbox Modeler biedt meer dan 75 effecten, verspreid over de verschillende klassen. Je krijgt dus verschillende drive- en distortionklanken, een aantal delays en reverbs, een hoop modulatie-effecten en een hoop maffe filterklanken. Je kan maximum 4 effecten tegelijk gebruiken, maar je kan deze vier effecten op gelijk welke manier combineren. Wil je 4 keer hetzelfde effect achter elkaar zetten? Geen enkel probleem! Of liever toch een aantal verschillende, subtiel afgestelde effecten die elkaar aanvullen? Ook daar weet de M13 makkelijk raad mee! In totaal kan je 12 scènes programmeren. In feite komt dit neer op 12 verschillende, nokvolle pedalboards die je volledig naar je eigen smaak kan aanpassen. Aan mogelijkheden geen gebrek dus. Hou er wel rekening mee dat dit een multi-effect is, en geen versterkermodeler! Je moet de M13 dus aansluiten op een gitaarversterker. Aangezien er geen versterkersimulaties of speaker sims aanwezig zijn zal het apparaat geen optimale resultaten opleveren als je het rechtstreeks op de mengtafel aansluit (wat je bij veel andere Line 6 apparaten wel kan).

ERGONOMIE
Architectuur
Hier kunnen we erg kort zijn… De M13 bestaat immers uit vier identieke blokken. Je krijgt drie voetschakelaars per unit, die netjes boven elkaar staan. Daarboven vind je de draaiknoppen om de effecten mee af te regelen, en het lcd-scherm om je veranderingen zichtbaar voor te stellen. Rechts heb je nog enkele extra functies zoals het oproepen van een andere scene, het aanzetten van de looper of het intappen van een tempo voor de delay of reverb. Ook alle aansluitingen staan netjes op een rij samen. Met andere worden: als je lang naar iets moeten zoeken op de M13 staat het waarschijnlijk gewoon niet op!

Bediening
De controls zitten allemaal lekker dicht bij elkaar. We beperken ons tot één enkele fx-unit. Je selecteert het gewenste effect door op de voetschakelaar te drukken. Vervolgens richten we ons naar de draaiknoppen bovenaan. De eerste knop (linksboven) blijft altijd hetzelfde: hiermee selecteer je het gewenste effect. Als je de knop indrukt beweeg je door de verschillende effectenklassen (drive, modulatie, enz…). Draai je aan die knop dan kan je binnen de gekozen klasse het gewenste effect kiezen. De andere vijf knoppen zijn variabel, en veranderen van functie naargelang welk effect je kiest. Dikwijls worden ze zelfs niet alle zes gebruikt. Gewoon de gewenste waarde ingeven en klaar! Je hoeft zelfs niet op te slaan, de M13 onthoudt het allemaal vanzelf. Een erg leuke feature is het gebruik van de kleurencodering. Elke effectenklasse heeft namelijk z’n eigen kleur: drive is geel, modulatie is blauw, filter is paars, delay is groen en reverb is rood (hetzelfde als de ‘kleine’ stompbox modelers dus). Aan de hand van deze codering is het altijd duidelijk met wat voor effect je bezig bent. De betreffende kleur verandert trouwens zowel op de LCD-displays als boven de betreffende footswitch. Met een vluchtige blik over de pedaal kan je dus meteen zien waar bijvoorbeeld de drive-effecten zitten! Geniaal gewoon. Voor het ‘last-minute’ programmeren van een patch voor een volledig optreden had ik iets minder dan 20 minuten nodig. Gitaristen die ooit al hebben geprobeerd zoiets snel op het laatste ogenblik te doen zullen maar al te goed beseffen wat een zegen dit is.

KLANK
Klank
Zoals je waarschijnlijk al wel geraden had is een volledig overzicht van de verschillende klanken geven onmogelijk. Je krijgt meer dan 75 verschillende mogelijkheden tot je beschikking, en de mogelijkheid deze 75 klanken volledig onafhankelijk in te stellen en te combineren maakt dat de lijst bijna eindeloos wordt. De kwaliteit van de klanken is goed, hoewel de vergelijking met het ‘echte’ analoge spul natuurlijk niet opgaat. De meeste gitaristen zijn het er ondertussen al lang over eens dat digitale effecten de analoge effecten nooit zullen vervangen, maar dat het gebruiksgemak van de digitale toestellen zodanig veel groter is, dat vele gitaristen dat (kleine beetje) kwaliteitsverlies er graag bij nemen. Zo herkennen we doorheen de verschillende klanken steeds dat kleine digitale randje, dat er soms voor zorgt dat de klanken wat nasaal overkomen. Dit randje is veruit het duidelijkst bij de distortionklanken. Bij de andere effecten valt het minder op. Met wat degelijk EQ-werk kom je echter al heel ver, en eenmaal de rest van de groep invalt, moet je al een vleermuis zijn om dit verschil er nog uit te pikken! De weinige kritiek die we hier kunnen geven gaat eigenlijk op voor zowat alle digitale multi-fx toestellen.

Effecten
De M13 laat je zonder enig probleem toe een volledig bruikbare pedalboard uit de grond te stampen in een mum van tijd. Het makkelijke is ook dat je volledig je eigen smaak kan toepassen. Ik vond het bijvoorbeeld het makkelijkst de verschillende effectenklasses ook per effectenunit te verdelen. Zo was unit 1 bijvoorbeeld volledig bezet door drive-kanalen, de subtielste onderaan, en gaandeweg naar boven meer uitgesproken en brutaal. De distortionklanken zijn van prima kwaliteit, hoewel de EQ wel zeer gevoelig reageerde. Over het algemeen klinken de standaardinstellingen nogal scherp, en merkte ik dat ik meestal een hoop hoge tonen ging wegdraaien. De modulatie-effecten klinken zeer transparant, maar hebben ook wat programmeerwerk nodig om niet te bizar te gaan klinken. De maximum settings van de M13 zijn nogal ruim genomen, waardoor je wel eens enkele zeer bizarre klanken uit dit apparaat zou kunnen toveren zonder dat het de bedoeling was. Hetzelfde kunnen we eigenlijk gelijk zeggen over de delays en de reverbs. Het enige puntje van kritiek is dat sommige van de filtereffecten toch net iets té scherp bleven klinken, ondanks de pogingen het klankbeeld wat uit te vlakken. Dat dit dan waarschijnlijk net de minst gebruikte effecten zijn is dan gelijk weer een meevaller! Tel naast deze hele mikmak ook nog eens de aanwezigheid van een loopstation mee, en je komt aan een waanzinnig uitgebreid pakket. Via deze loopstation kan je bepaalde passage zelf inspelen, deze dan laten afspelen en er weer iets terug over spelen. Zo kan je je eigen mini-composities bouwen. Je ziet het: aan de functies en mogelijkheden zal het bij de M13 niet liggen. Maar hoe zit het met de prijs?

BUDGET
De M13 gaat over de toonbank voor 489 euro (bruto adviesprijs exlcusief btw). Deze prijs is wat je zou verwachten van een moderne multi-fx met een breed gamma aan klanken, maar we moeten er wel bijdenken dat de M13 redelijk uniek is in z’n opzet. Het gebruiksgemak tijdens het programmeren is bijvoorbeeld onovertroffen, in quasi eender welke prijsklasse. Ook de pedalboard–layout is in deze prijsklasse zo goed als exclusief voor de M13.

CONCLUSIE
De M13 zal ongetwijfeld het zoveelste schot in de roos zijn voor Line 6. Ik verwacht dat men vooral voor de M13 zal gaan kiezen voor het ongekende gebruiksgemak. Inpluggen, draaien en spelen, echt een waar genot. Maar ook de klankkwaliteit is wat we van Line 6 mogen verwachten, en is goed genoeg bevonden door zowel amateurs als professionele muzikant. De aparte modelingpedalen zijn al een hele tijd populair, en nu kan je dus voor de prijs van twee aparte pedalen gelijk de hele Line 6 effectenbibliotheek binnen halen. De keuze zal snel gemaakt zijn lijkt me zo!

Uit Gitarist 01-Maart-2009 via https://www.meetmusic.com/news/artikel/65-16499/line-6-m13-stompbox-modeler